کد مطلب:225709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:143

توصیف سخی و بخیل
قال علی بن موسی الرضا علیه السلام: «السخی یاكل من طعام الناس لیاكلوا من طعامه، و البخیل لا یاكل من طعام الناس، لئلا یأكلوا من طعامه.»



[ صفحه 138]



سخی كیست كه از غذای مردم استفاده می كند، تا مردم از طعام او بهره برند؛ و بخیل كسیست كه از غذای مردم استفاده نمی كند، تا مردم از غذای او بهره نبرند. [1] .

و خلاصه اینكه، قاتل ملعون آن حضرت - مأمون - در مورد مقام علمی آن حضرت می گفت: «ما اعلم احد افضل من هذا الرجل علی وجه الارض.» یعنی: «هیچ كس را در روی زمین داناتر از حضرت رضا علیه السلام نمی دانم.» [2] .

فرید وجدی در دایرة المعارف خود، راجع به اسم مبارك حضرت رضا علیه السلام می گوید: مأمون سی و سه هزار نفر از بزرگان طوایف مختلف را جمع كرد، و از آنان خواست كه لایق ترین افراد را از میان خود انتخاب كنند، تا ولایتعهدی را به او واگذار نماید. همه آن سی و سه هزار نفر، در مورد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام اتفاق نمودند.

اكنون در پایان این بخش، به كلام گهربار پدر بزرگوارشان، حضرت موسی بن جعفر (روحی له الفدا) می پردازیم، كه فرموده اند: «پدرم، حضرت جعفر بن محمد علیه السلام مكرر به من می گفت كه، عالم آل محمد صلی الله علیه و آله در صلب توست. ای كاش، من او را درك می كردم! همانا او همنام امیرالمؤمنین، علی علیه السلام است.» [3] .



رضا را مقامیست در درگه حق

كه بر دشمن و دوست هست آشكارا



وجودش بود رحمت محض و لیكن

اگر خواست كیفر دهد اشقیا را



به درگاهش اخلاص آورده ام من

چه آرم دگر، درگه كبریا را [4] .





[ صفحه 140]




[1] قيومي، صحيفة الرضا (ع)، ص 388.

[2] آيت الله حسين مظاهري، زندگي چهارده معصوم (ص)، زندگاني امام رضا (ع).

[3] محدث قمي، منتهي الآمال، زندگاني امام رضا (ع).

[4] ديوان اشعار مذهبي، ناظرزاده، ص 178.